Posicionament de Somescola davant la proposta de modificació de la Llei de Política Lingüística
Barcelona, 7 d’abril de 2022. Quan han passat 2 mesos des que la sentència del TSJC que obliga a fer un mínim del 25% de les classes en castellà, i, per tant, obert el termini perquè l’Estat espanyol pugui instar-ne a l'execució forçosa, i davant la proposició de modificació de la Llei 1/1998, de 7 de gener, de política lingüística presentada pels grups parlamentaris d’Esquerra Republicana de Catalunya, Socialistes Units per Avançar, Junts per Catalunya i En Comú Podem, la plataforma unitària Somescola ha consensuat entre les més de 60 entitats membres, manifestar:
La seva indignació i rebuig per la intromissió dels tribunals en el sistema educatiu i en la política lingüística del país, que no respon en absolut a criteris pedagògics sinó ideològics, que és l’enèsim atac a la llengua i que pretén trencar el gran consens de país al voltant de l’escola catalana. Un model consolidat, validat per la societat catalana al llarg de dècades i que és exemple d’equitat, de cohesió social i d’igualtat d’oportunitats de tot l’alumnat.
Que la proposta de modificació de la Llei de política lingüística registrada al Parlament de Catalunya dijous 24 de març com a reacció a aquesta sentència, tramitada inicialment per via d’urgència, s’havia construït sense debat públic i, especialment, sense comptar amb el conjunt de la comunitat educativa i les entitats que treballen per la llengua. L’endarreriment del ple on es tractarà la proposta a finals d’abril obre la porta a poder tenir el necessari debat social i a poder presentar aportacions i esmenes.
Que el contingut d’aquesta proposta genera grans preocupacions i incerteses entre la comunitat educativa i la societat civil pel que fa a la seva eficàcia per garantir el blindatge del català a l’escola i per protegir jurídicament els centres.
Que el català, com a llengua pròpia de Catalunya, és i ha de continuar sent la llengua vehicular, d’acollida i d’aprenentatge en tots els nivells i en totes les modalitats del sistema educatiu. En l'actual situació de minorització que pateix el català, l’escola ha d’exercir de força compensadora i ser un referent en la normalització lingüística.
Que el model vigent d'immersió lingüística garanteix l’assoliment de competències en català i castellà, i la no segregació de l’alumnat segons la seva llengua familiar. És imprescindible que s’eviti qualsevol possibilitat d’obrir la porta a la segregació o la creació de comunitats lingüístiques separades a les escoles.
Per tot això, la plataforma Somescola reclama al Govern i al Parlament:
Que qualsevol acord o proposició legislativa que afecti substancialment l’escola en català ha de comptar necessàriament amb un consens ampli tant en l’àmbit polític com en el social. En conseqüència, havent-se endarrerit la votació de la proposta de modificació de la Llei de política lingüística, reclamem que s'obri un espai de diàleg honest amb Somescola i que l'acord dels partits s'ampliï a l'àmbit social incorporant les esmenes i compromisos paral·lels adients que permetin assolir un acord de màxim consens. Oferim el marc de Somescola com a espai de diàleg i negociació.
Que qualsevol proposta legislativa, decret o política en l’àmbit de l’escola en català ha d’oferir garanties clares per blindar el català com a llengua vehicular i vertebradora del sistema educatiu.
Que el Departament d’Educació doni instruccions clares i comunes i suport a tots els centres educatius de Catalunya en l’elaboració dels projectes lingüístics per garantir a tot l’alumnat de Catalunya l’accés a l’aprenentatge i l’ús del català, independentment del seu origen, la seva llengua familiar o situació social, i que garanteixi la no segregació de l’alumnat dins dels centres ni entre els centres educatius.
Que el Departament d’Educació ofereixi als equips directius i docents seguretat i protecció jurídica per reforçar l’escola en català i els projectes lingüístics enfront de les intromissions judicials i instrumentalitzacions polítiques.
Que s’augmentin els recursos destinats a millorar la qualitat de l'escola catalana i avançar en el coneixement i l’ús del català a l’escola (aules d’acollida, material didàctic, plans per revertir la segregació, etc.), que es posin en marxa polítiques valentes consensuades amb Somescola i que s’actuï també més enllà de l’àmbit de l’escola (als espais informals dels joves, el lleure, en l’àmbit audiovisual, en el laboral, etc.) per revertir els retrocessos dels darrers anys i caminar cap a una plena normalització del català.
Exigim als tribunals que aturin la intromissió en l’escola catalana i en la política lingüística del país, i al Govern de l’Estat espanyol i als partits que li donen suport que respectin aquest gran consens de país.
La plataforma Somescola insta els partits i les entitats a reforçar el treball conjunt per protegir, consolidar i millorar el model d’escola catalana, a actuar amb agenda pròpia i a reforçar aquest consens de país aprofitant el marc del Pacte Nacional per la Llengua. Somescola vol fer valdre la capacitat de construir consensos entre les múltiples i molt diverses entitats i sectors de la comunitat educativa i la societat civil que la componen, i reclama a les institucions ambició per garantir acords amplis tant en l’àmbit polític com en el social.
Somescola continuarà amb la tasca engegada fa deu anys, per tal de continuar coordinant totes aquelles persones i entitats que es comprometen a actuar de manera activa en suport del model educatiu català, ja sigui elaborant propostes de manera proactiva, amb mobilitzacions, accions als centres i als carrers, com donant suport als centres educatius i docents.
Posicionament de Somescola sobre la sentència del 25% del TSJC
Barcelona, 24 de novembre 2021. Davant del recent aval del Tribunal Suprem a la sentència del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya que obliga tots els centres educatius catalans a fer un mínim d’un 25% de les classes en castellà, la plataforma unitària Somescola manifesta que:
Aquesta sentència és un nou intent d’agressió al model d’escola catalana i el seu enfocament pedagògic. Un model consolidat, garant de competències lingüístiques i avalat àmpliament per la societat catalana al llarg de dècades. Tant els estudis com les dades sobre els resultats de la immersió lingüística evidencien que és un model d’èxit, tant per als alumnes com per al si de la societat: contribueix a la cohesió social, a la igualtat d’oportunitats i a la normalització de l’ús del català.
Somescola considera intolerable la intrusió dels tribunals per regular el model i la política educativa del país. Són els professionals de l’educació, i no els juristes, els qui han de determinar quin model d’ús garanteix la competència lingüística dels alumnes en cada cas. Que un jutge determini de manera arbitrària el percentatge d’hores que calen per aprendre una llengua és un escarni als professionals de l’educació.
Sentències com la del TSJC abonen arguments falsos i perillosos d’instrumentalització política de l’educació i de la llengua. Davant d’això, ens reafirmem en el fet que l’escola catalana ha estat i ha de continuar sent un actor cabdal que afavoreixi la inclusió i la cohesió social al nostre país, des d’una perspectiva intercultural. D’aquesta manera, que continuï garantint la igualtat d’oportunitats de creixement acadèmic i personal, inclosa la competència comunicativa plena en les llengües d’ús normal a la societat.
Somescola denuncia que aquesta sentència no representa un cas aïllat: els continus atacs polítics i judicials contra la llengua catalana i l’educació en català responen a una voluntat de minoritzar la llengua catalana en tots els seus usos socials, fins al punt que els diferents àmbits d’actuació en català, inclòs el model d’escola catalana, viuen sota una amenaça permanent. De fet, al contrari del que alguns voldrien fer creure, la situació del català a les aules viu una situació crítica, segons els darrers informes del Departament d’Educació: més d’un 28% d’alumnes no fa servir mai o gairebé mai el català a l’escola, per posar només un exemple.
Per tot això, la plataforma Somescola fa una crida al conjunt de la societat catalana a mobilitzar-se per defensar el model educatiu català, i insta a reforçar el treball conjunt per a consolidar-lo, protegir-lo i millorar-lo. Així mateix, insta a les institucions del país a blindar aquest consens de país aprofitant el marc polític generat per una majoria àmplia del Parlament amb el Pacte Nacional per la Llengua. I insta al govern espanyol a respectar aquests grans acords avalats també legislativament per una àmplia majoria parlamentària.
Somescola continuarà amb la tasca engegada fa deu anys, per tal de coordinar totes aquelles persones i entitats que es comprometen a actuar de manera activa en suport del model educatiu català, ja sigui amb mobilitzacions, accions als centres i als carrers, i suport als centres educatius i docents.
El model d’escola catalana és un consens social compartit per un ampli ventall de la societat catalana, que ha de continuar contribuint a la cohesió i la progressió social, i a la igualtat d’oportunitats en aquest país, amb la finalitat de construir una societat més cohesionada, democràtica i lliure.
ET NECESSITEM PER DEFENSAR EL CATALÀ A L'ESCOLA. SIGNA!
El model d'escola catalana és un model d'èxit i un gran consens de país. Fem front als atacs i defensem el model educatiu del país! Activa't en defensa de l'escola en català!
Nom
Cognoms
Correu electrònic
Telèfon